Matkaterveys-palvelun tuoteseloste ja käyttöehdot
Medics24:n tuottaman Matkaterveys-palvelun (jäljempänä palvelu) voi ostaa joko viikkohintaisena (7 tai
14vrk) matkan ajaksi tai matkan aikana käyntikohtaisella maksulla.
Palvelun käyttö alkaa chatilla, jossa sairaanhoitaja suorittaa hoidontarpeenarvioinnin ja ohjaa
tarvittaessa eteenpäin yleislääkärille. Palvelu kattaa yleislääkäritasoisen etälääketieteellisen
hoidontarpeen arvioinnin, diagnosoinnin ja tarvittaessa jatko-ohjauksen. Reseptinkirjoitusoikeus on
rajoitettu alueittain, mutta yleensä tarvittavat lääkeaineet löytyvät paikallisen apteekin
käsitavaralääkkeistä.
Sairaanhoitaja vastaa chat-viestiisi palvelun aukioloaikoina keskimäärin 2 minuutin sisällä. Huomioi,
että ensimmäistä kertaa Matkaterveys-palvelua käytettäessä sinun tulee tunnistautua verkkopankkitunnuksilla.
Ilmoitetut hinnat voimassa toistaiseksi.
Viikkohintainen Matkaterveys-palvelu: 29,00 €/vk (sisältää 2 aikuista ja 2 lasta) tai 19,00 €/vk (sisältää 1
aikuisen ja 2 lasta). Etukäteen ostettu Matkaterveys-palvelu sisältää sairaanhoitajan sekä yleislääkärin
etävastaanotot.
Viikkohintainen Matkaterveys-palvelu on voimassa 12 tuntia ennen lennon lähtöä ja vastaavasti 12
tuntia paluulennon saapumisen jälkeen. Viikkohintainen Matkaterveys-palvelu laskutetaan sähköpostitse.
Maksuehto 14 pv netto, viivästyskorko 8 %.
Huomioi, että viikkohintainen Matkaterveys-palvelu on ostettava ennen lennon lähtöä. Matkavakuutus
ei korvaa Matkaterveys-palvelun käyttöä.
Käyntikohtainen Matkaterveys-palvelu: Jos vaiva hoituu sairaanhoitajalla, maksaa palvelu 19,00
€/käyntikerta. Jos vaiva vaatii lisäksi yleislääkäriä, tulee yhteishinnaksi 39,00 €/käyntikerta.
Käyntikohtaiset maksut laskutetaan jälkikäteen sähköpostitse. Maksuehto 14 pv netto, viivästyskorko 8 %.
Käyntikohtainen Matkaterveys-palvelu on matkavakuutusehtojesi mukaisesti korvattava palvelu.
Medics24 etävastaanotto on tarkoitettu kiireettömien asioiden hoitoon. Medics24:n tarjoamat
sairaanhoitaja- ja yleislääkäritasoiset etäterveydenhuoltopalvelut toimitetaan seuraavin ehdoin.
Matkaterveys-palvelu kattaa Medics24:n tarjoamat chat- ja videovastaanotot klo 10-20 (Suomen aikaa).
Kokeiluun sisältyvien Medics24:n palvelujen kautta on mahdollista saada apua terveyteen liittyviin
kysymyksiin. Etävastaanotolla voidaan tapauskohtaisesti tehdä oirekartoituksia, diagnooseja,
hoitosuunnitelmia, sairastodistuksia, lähetteitä ja e-reseptejä sairaanhoitajan ja lääkärin harkinnan
mukaisesti.
Viikkohintaisen palvelun yleislääkärivastaanottotapahtumat on rajoitettu siten, että kukin henkilö
voi käyttää kolme (3) etävastaanottokäyntiä samaa sairastapahtumaa kohden. Tämän ylittävistä
yleislääkärikäynneistä veloitetaan hinnaston mukainen kertakäyntimaksu.
Palvelussa voidaan tehdä tapauskohtaisesti lähetteitä erikoissairaanhoitoon sekä kuvantamis- ja
laboratoriotutkimuksiin, mutta palvelu ei kata varsinaisia erikoissairaanhoidollisia tapahtumia, lausuntoja,
kuvantamista, laboratoriokokeita tai muita diagnosointiin liittyviä tutkimuksia ja apuvälineitä tai
lääkkeitä. Mikäli asiakas tarvitsee kliinistä tutkimusta tai muita läsnäoloa vaativia toimenpiteitä, asiakas
ohjataan paikalliselle terveysasemalle. Medics24:n erikoislääkärit palvelevat etävastaanotolla yleisen
hinnaston mukaisesti, eivätkä ne sisälly Matkaterveys-palveluun.
Palvelun käyttöönotto vaatii rekisteröitymisen Medics24-palveluun ja tunnistautumisen
verkkopankkitunnuksilla(TUPAS) tai mobiilivarmenteella. Medics24:n etävastaanotto alkaa asiakkaan toimesta
chat-vastaanotolla, jossa sairaanhoitaja tekee asiakkaan antaman oirekuvauksen perusteella hoidontarpeen
arvioinnin. Sairaanhoitaja ohjaa asiakkaan tarvittaessa chat- keskusteluun yleislääkärin kanssa.
Sairaanhoitajan keräämät tiedot välittyvät suoraan yleislääkärille. Sairaanhoitaja ottaa asiakkaat vastaan
heidän saapumisjärjestyksessä. Palvelun kautta ei voida kirjoittaa keskushermostoon vaikuttavia ns.
PKV-lääkkeitä. Viikkohintainen Matkaterveys-palvelu ei ole Kela- korvattava.
Voit peruuttaa viikkohintaisen Matkaterveys-palvelun ennen matkalle lähtöäsi soittamalla
asiakaspalvelunumeroomme +358 (0)10 505 9453 tai lähettämällä vapaamuotoinen peruutusviesti
asiakaspalvelu@medics24.fi sähköpostiosoitteeseen viimeistään ennen lennon lähtöä.
HUOM! Kiireellisissä ja ensiapua vaativissa tilanteissa on aina otettava yhteyttä paikalliseen
hätänumeroon.
Medics24-palvelun yleiset käyttöehdot
Nämä käyttöehdot koskevat Medics24-palvelun tarjoamista ja muodostavat sitovan sopimuksen
Palveluntarjoajan ja Asiakkaan välille (yhdessä ”Osapuolet”). Hyväksymällä nämä ehdot sitoudut Asiakkaana
noudattamaan näitä ehtoja käyttäessäsi Medics24-palvelua. Mikäli et ymmärrä tai hyväksy näitä käyttöehtoja,
älä käytä Medics24-palvelua.
Medics24-palvelu on tarkoitettu helpottamaan yhteydenottoa terveydenhuollon ammattilaisiin
konsultaatiopalveluiden ja hoidontarpeen arvioinnin saamiseksi.
Jos Asiakas asuu Euroopan Unionin alueella, ”Palveluntarjoaja” on Lookinno Oy [y-tunnus 25537912]
Kalevankatu 4, 40100 JYVÄSKYLÄ. Jos Asiakas asuu Euroopan Unionin ulkopuolella, ”Palveluntarjoaja” on
paikallinen Medics24- palvelua tarjoava maayhtiö tai Palveluntarjoajan sopimuskumppani.
Palveluntarjoaja on Medics24-palvelua tuottava ja tarjoava operaattori, jonka yhteistyökumppaneina
toimivat terveydenhuollon ammattilaiset tarjoavat konsultaatiopalveluitaan Medics24-palvelussa
tietojärjestelmän kautta. Lookinno Oy on Medics24-tietojärjestelmän toimittaja ja Medics24-brändin haltija.
Lookinno Oy ei itse tuota terveydenhuollon ammattilaisten konsultaatiopalveluita. Medics24-palvelun kautta
tavoitettavissa olevat terveydenhuollon ammattilaiset toimivat omina itsenäisinä oikeushenkilöinä eikä
Lookinno Oy toimi heidän kauppaedustajanaan.
Tällä sopimuksella sovitaan Medics24-palvelun käyttämisestä, mutta ei rajoiteta Asiakkaan
paikallisesta pakottavasta lainsäädännöstä johtuvia mahdollisia muita terveydenhuollon ammattilaisten
konsultaatiopalveluihin liittyviä oikeuksia ja velvollisuuksia.
1. Medics24-palvelu
1.1. Medics24-palvelu kattaa Medics24-konsultointipalvelun ja Medics24– tietojärjestelmän
käyttömahdollisuuden terveydenhuollon ammattilaisten konsultointiin ja hoidon tarpeen arviointiin.
1.2. Medics24-konsultointipalvelu kattaa terveydenhuollon ammattilaisen konsultointipalvelun, joka
toteutetaan videopuheluna ja/tai muita sähköisiä viestintäkeinoja käyttämällä.
Medics24-konsultointipalvelussa Asiakkaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välille syntyy hoitosuhde.
Verkon yli tarjottavalla Medics24-konsultointipalvelulla ei kuitenkaan voi korvata henkilökohtaisia
lääkärintarkastuksia ja tutkimuksia eikä se ole tarkoitettu korvaamaan hoitosuhdetta lääkärin tai muun
terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
1.3. Terveydenhuollon ammattilaisilla tarkoitetaan laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä
(559/1994) määriteltyjä laillistettuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joista luetteloa ylläpitää
Sosiaali- ja terveysalan Lupa- ja Valvontavirasto sekä muita Medics24-konsultointipalvelua Medics24-
palvelussa tarjoavia alan ammattilaisia.
1.4. Medics24-palvelu ei sovellu käytettäväksi hätätapauksissa eikä kiireellisissä tilanteissa.
Hätänumero EU:ssa on 112.
1.5. Medics24-tietojärjestelmä tarjoaa Asiakkaalle mahdollisuuden varata ajan ja ottaa yhteyttä
terveydenhuollon ammattilaisiin verkon yli videopuhelun tai muiden sähköisten viestintäkeinojen välityksellä
osoitteessa www.Medics24.fi.
1.6. Medics24-palvelun sivustolla www.Medics24.fi esiintyvä tieto, joka ei ole terveydenhuollon
ammattilaisen antamaa video- tai muiden sähköisten viestintäkeinojen avulla toteutetun konsultaation aikana,
ei ole henkilökohtaista lääketieteellistä ohjausta eikä sitä tule sellaisena käyttää.
1.7. Medics24-palvelun käyttö vaatii Internet-yhteyden, tietokoneohjelmistoja sekä
tietokonelaitteiston. Asiakas vastaa omista verkkoyhteyksistä ja laitteista, joita Asiakas tarvitsee
Medics24-palvelun käyttämiseksi sekä niistä aiheutuvista lisäkuluista. Asiakas vastaa itse käyttämiensä
järjestelmien suojaamisesta ja tietoturvasta.
2. Medics24-palvelun käyttö
2.1. Medics24-palvelua saa käyttää ainoastaan Medics24-konsultointipalvelun hankkimiseksi ja näiden
käyttöehtojen määräämässä tarkoituksessa ja laajuudessa.
2.2. Asiakkaan on annettava oikeat ja riittävät tiedot Medics24-palvelun tilaamisen ja
suorittamisen yhteydessä ja varauduttava todistamaan henkilöllisyytensä kuvallisella
henkilöllisyystodistuksella terveydenhuollon ammattilaiselle. Toisena henkilönä esiintyminen
Medics24-palvelussa on kielletty.
2.3. Asiakas sitoutuu ottamaan yhteyttä omaan hoitavaan lääkäriinsä tai lähimpään lääkäripalveluita
tarjoavaan terveydenhuollon yksikköön viipymättä, mikäli hänen vointinsa huononee tai oireet pitkittyvät tai
pahenevat Medics24-palvelun käyttämisen aikana tai sen jälkeen.
2.4. Medics24-palvelussa ei tarjota fyysistä henkilökohtaista terveydentilan tarkastusta eivätkä
terveydenhuollon ammattilaisten antamat neuvot ole lopullinen suositus terveydenhoidollisen toimen tai
hoidon käyttöön ottamisesta. Asiakkaan tulee tarvittaessa konsultoida omaa lääkäriään liittyen
Medics24-konsultointipalvelun kautta terveydenhuollon ammattilaisilta saatujen mielipiteiden ja neuvojen
soveltuvuuteen Asiakkaan oireisiin ja terveydentilaan.
2.5. Asiakas ei saa muokata, manipuloida, häiritä tai estää Medics24-palvelua tai sen tarjoamista.
Asiakas ei saa käyttää aineistoja, tietoa tai Medics24- palvelua sivullista tai Palveluntarjoajaa
loukkaavalla tai vahingoittavalla taivalla eikä Asiakas saa millään tavalla loukata tai vahingoittaa
sivullisen tai Palveluntarjoajan immateriaalioikeuksia tai oikeutettuja etuja.
2.6. Muita asiakkaita tai sivullisia loukkaavan, halventavan tai vahingollisen aineiston ja
sisällön tuottaminen ja välittäminen sekä väärän tai väärennetyn tiedon tarjoaminen ja välittäminen
Medics24-palvelussa on kielletty.
2.7. Medics24-palvelun käyttö edellyttää täysi-ikäisyyttä ja vähintään 18 vuoden ikää. Alaikäinen
tai muuten vajaavaltainen henkilö ei saa käyttää Medics24-palvelua itsenäisesti.
2.8. Alaikäisen tai muuten vajaavaltaisen henkilön (”Huollettavan”) laillinen huoltaja voi käyttää
Medics24-palvelua Huollettavansa puolesta esimerkiksi hoidontarpeen arviointiin, mikäli huoltajalla on
laissa tarkemmin määritelty oikeus saada Huollettavan terveydentilaa koskevia tietoja, nähdä Huollettavan
potilasasiakirjoja ja päättää Huollettavalle tehtävistä toimenpiteistä.
2.9. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 (Potilaslaki) 2. luvun 7 §:n mukaan alaikäisen
potilaan mielipide hoitotoimenpiteeseen on selvitettävä silloin, kun se on hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa
nähden mahdollista. Jos
alaikäinen ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava
yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos alaikäinen ei kykene päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava
yhteisymmärryksessä hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajansa kanssa.
2.10. Alaikäisen henkilön huoltajan on selvitettävä Huollettavan potilaan mielipide
hoitotoimenpiteisiin silloin, kun se on hänen ikänsä ja kehitystasonsa mukaan mahdollista. Alaikäisellä,
joka ikänsä ja kehitystasonsa mukaan kykenee päättämään itse hoidostaan, on myös oikeus kieltää
terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen luovuttaminen huoltajalle tai muulle lailliselle
edustajalle.
2.11. Vastuu oikeasta ja lainmukaisesta sekä Huollettavan potilaan edun mukaisesta toiminnasta
kuuluu aina huoltajalle.
2.12. Medics24-palvelun lääkärit eivät määrää missään tapauksessa keskushermostoon vaikuttavia
(PKV) lääkkeitä. Mikäli asiakas yrittää palvelun kautta saada ko. lääkkeitä, hänen maksukoodinsa
mitätöidään, eikä rahoja palauteta.
3. Hinnat ja maksut
3.1. Asiakas voi kirjautua Medics24-palveluun osoitteessa Medics24.fi ja ostaa maksukoodin palvelun
suorittamista eli konsultaatiotapahtumaa varten. Yksittäisen maksukoodin sijasta Asiakas voi ostaa myös
palvelupaketin, joka sisältää useampia maksukoodeja konsultaatioita, lääkärintodistuksia tai muita
toimenpiteitä varten (”Palvelupaketti”).
3.2. Maksukoodin tai Palvelupaketin osto on kuluttajansuojalain 6. luvun 15 – 16 §:ssä tarkoitettu
palvelun tilaus. Asiakas ei voi enää maksukoodin tai Palvelupaketin oston jälkeen peruuttaa tekemäänsä
tilausta, jollei tässä sopimuksessa ole nimenomaisesti toisin sovittu.
3.3. Maksukoodi tai Palvelupaketti toimitetaan asiakkaalle sähköisesti, kun Asiakas on maksanut
koodin. Asiakas voi käyttää koodin haluamanaan ajankohtana.
3.4. Maksukoodi on voimassa ostopäivästä yhden vuoden.
3.5. Mikäli Medics24-palvelun kautta tapahtuva terveydenhuollon ammattilaisen konsultaatiotapahtuma
keskeytyy Palveluntarjoajasta johtuvasta syytä tai Palvelussa olevan teknisen vian vuoksi, maksukoodi tai
Palvelupaketin osa voidaan käyttää myöhemmin uudestaan. Palvelun ollessa varattu jonottaminen on maksutonta.
3.6. Voimassa olevat hinnat ja käyttöehdot ovat esillä ostotapahtuman yhteydessä tai Medics24.fi
sivustolla hinnastossa ja erillisellä käyttöehdot sivulla. Medics24-palvelun käytöstä veloitettavat maksut
käyvät ilmi viimeistään maksukoodin tai Palvelupaketin oston yhteydessä.
3.7. Asiakkaan tulee tutustua sekä hintoihin että käyttöehtoihin aina ennen palvelun käyttämistä ja
maksukoodin tai Palvelupaketin tilaamista. Palveluntarjoaja voi tarkistaa ja muuttaa Palvelun käyttöehtoja
ja hintoja ilman erillistä ilmoitusta.
3.8. Jos Asiakas on yksityishenkilö, joka on saanut maksukoodin tai Palvelupaketin lahjaksi tai
joka ei hyväksy käyttöehtojen muutosta eikä siksi halua käyttää ennen muutosten voimaantuloa maksamiaan
maksukoodeja tai Palvelupaketteja, Asiakkaan tulee ilmoittaa siitä Palveluntarjoajan asiakaspalveluun ja
pyytää maksukoodien hyvitystä kirjallisesti ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 vuorokauden
kuluttua ehtomuutoksen voimaantulosta tai lahjan saamisesta.
3.9. Asiakas valitsee ostotapahtuman yhteydessä maksutavan ja hyväksyy maksun perimisen valittua
maksutapaa käyttäen. Maksun ehdot saattavat määräytyä asiakkaan ja rahoituslaitoksen, luottokorttiyhtiön tai
muun maksuntarjoajan välillä vallitsevien sopimusehtojen mukaisesti.
3.10. Maksunvälityspalvelun sekä laskutuspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii
Checkout Finland Oy (y-tunnus2196606-6) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa:
Checkout Finland Oy Varastokatu 3 A
33100 Tampere
Puhelin: 0800 552 010 asiakaspalvelu@checkout.fi checkout.fi
Y-tunnus 2196606-6 OVT-tunnus 003721966066
3.10.1 Checkout Finland Oy näkyy maksun saajana tiliotteella ja välittää maksun edelleen
Palveluntarjoajalle. Checkout Finland Oy:llä on maksulaitoksen toimilupa.
3.10.2. Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksunvälityspalvelun toteuttaa Checkout Finland Oy
(y-tunnus 2196606-6 ) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa.
3.11 Maksukorttien maksunvälityspalveluna käytämme maailman johtavaa korttimaksujen välittäjää,
Stripea (Stripe Payments Europe, Ltd). Maksukorttisi tiedot eivät tallennu järjestelmiimme tai
palvelimillemme, vaan Stripen palvelimille. Lisää Stripen käyttöehdoista ja tietoturvakäytänteistä. 3.12.
Maksuja koskevissa reklamaatiotapauksissa tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä Palveluntarjoajaan.
4. Käyttöehtojen lakkaaminen
4.1. Nämä käyttöehdot ovat voimassa ja sitovat osapuolia niiden hyväksymisestä alkaen ja pysyvät
voimassa irtisanomiseen saakka ellei toisin nimenomaisesti sovita.
4.2. Mikäli Asiakas rikkoo näitä käyttöehtoja tai aiheuttaa haittaa tai vahinkoa muille Palvelun
käyttäjille, Palveluntarjoaja voi purkaa sopimuksen välittömin vaikutuksin ja estää käyttöehtoja rikkonutta
Asiakasta käyttämästä Medics24- palvelua. Jos Palveluntarjoaja purkaa sopimuksen em. perusteella, niin
suoritettuja maksuja ja aktiivisia maksukoodeja ei palauteta.
4.3. Asiakas voi irtisanoa nämä käyttöehdot, mikäli Palveluntarjoaja rikkoo näitä käyttöehtoja
merkittävällä tavalla tai Asiakkaan mahdollisuus käyttää Medics24-konsultointipalvelua estyy
Palveluntarjoajasta johtuvasta syystä.
4.4. Merkittäväksi käyttöehtojen rikkomukseksi ei kuitenkaan katsota tilapäisiä käyttökatkoksia
eikä toimituksen viivästymisiä taikka yksittäisessä konsultointi-istunnossa olevaa virhettä.
Palveluntarjoajalla on joka tapauksessa mahdollisuus ensisijassa hyvittää suorituksessa oleva virhe uudella
maksukoodilla tai Palvelupaketilla tai sen osalla.
4.5. Käyttöehtojen vastuukysymyksiä ja tietojen luovutusta viranomaisille koskevat ehdot jäävät
voimaan sopimuksen lakkaamisen jälkeenkin samoin kuin muut sellaiset ehdot, jotka luonteensa puolesta
ulottuvat käyttöehtojen voimassaolon jälkeiseen aikaan.
5. Henkilö- ja potilastiedot
5.1. Asiakas sallii sen, että Medics24-palvelu tallentaa ja käsittelee Asiakkaan henkilötietoja
Medics24-palvelun tarjoamisen edellyttämässä laajuudessa ja siten, että nimi, kooditilaus, maksun summa ja
maksun viitetiedot tallennetaan ja niitä käsitellään Medics24-palvelussa. Palveluntarjoaja voi ylläpitää
tietoa palvelun käyttämisestä myös tämän sopimuksen lakkaamisen jälkeen.
5.2. Medics24-konsultointipalvelua voi käyttää rekisteröitymättä Medics24- tietojärjestelmän
käyttäjäksi. Palvelupaketin hankkineella Asiakkaalla on kuitenkin mahdollisuus rekisteröityä palvelun
käyttäjäksi ja tallentaa käyttäjätililleen Medics24-palveluun hankkimansa Palvelupaketin sisältämät
maksukoodit.
5.3. Käyttäjätilin rekisteröintiä varten Asiakkaan tulee antaa ja Medics24- palveluun tallennetaan
Asiakkaan nimi, sähköpostiosoite, postiosoite ja puhelinnumero. Palveluntarjoaja voi säilyttää käyttäjätilit
ja niihin mahdollisesti asetetut rajoitukset myös tämän sopimuksen lakkaamisen jälkeen. Käyttäjätilin
tietoja voidaan Asiakkaan hyväksynnällä käyttää myös markkinointitarkoituksiin.
5.4. Asiakkaan tulee ymmärtää, että Medics24-konsultointipalvelussa käsitellään arkaluontoisia,
hänen terveyttään käsitteleviä tietoja ja potilastietoja. Käyttäessään palvelua asiakas antaa
terveydenhuollon henkilöstölle luvan käsitellä ja tallentaa terveyttään koskevia tietoja ja potilastietoja
potilasrekisteriin.
5.5. Potilasrekisteriä ylläpidetään ACUTE-järjestelmässä, josta vastaa ja jota ylläpitää Acuvitec
Oy (y-tunnus: 1836942-0). Potilasrekisteristä ja Asiakkaan oikeudesta tarkistaa itseään koskevat
potilasrekisterin tiedot on lisätietoa osoitteessa
http://www.tietosuoja.fi/fi/index/useinkysyttya/terveydenhuolto. html.
5.6. Potilastietoja voidaan luovuttaa terveydenhuollon valtakunnallisia rekistereitä ylläpitäville
viranomaisille tutkimus-, suunnittelu- ja tilastointikäyttöä varten (Laki terveydenhuollon
valtakunnallisista henkilörekistereistä (556/1989) ja Tartuntatautilaki (583/1986) 23 a §). Muutoin
potilastietojen luovuttaminen edellyttää aina Asiakkaan lupaa.
5.7. Asiakas vakuuttaa, että palvelussa annetut tiedot ovat oikein. Asiakas vastaa antamistaan
virheellisistä tai harhaanjohtavista tiedoista aiheutuneista välillisistä ja välittömistä vahingoista.
6. Immateriaalioikeudet
6.1. Medics24-palvelu sisältää Lookinno Oy:n ja sen sopimuskumppaneiden immateriaalioikeuksia.
Kaikki tavaramerkit, tunnukset, keksinnöt, patentit, hyödyllisyysmallit, mallit, tekniset esikuvat,
kaupallinen, tekninen ja taloudellinen tieto sekä teokset, kirjalliset ja muut palveluun tai sen
tarjoamiseen liittyvät aineistot, työt ja tulokset sekä niihin liittyvät oikeudet säilyvät
Palveluntarjoajalla ja sen sopimuskumppaneilla.
6.2. Asiakas saa hyödyntää Medics24-palvelun toimittamiseksi tarpeellisia immateriaalioikeuksia
vain palvelun käyttämisen edellyttämässä välttämättömässä laajuudessa.
6.3. Asiakas myöntää Palveluntarjoajalle pysyvän ja ei-yksinomaisen oikeuden kopioida, muokata,
välittää ja käyttää tietoja, jotka Asiakas on itse Medics24-palvelussa tallentanut siltä osin kuin se on
tarpeellista Medics24- palvelun tarjoamiseksi tai kehittämiseksi taikka laista, viranomaisen päätöksestä tai
määräyksestä johtuvan velvoitteen täyttämiseksi.
7. Vastuu virheistä ja vahingoista
7.1. Asiakkaan tulee ennen jokaista käyttökertaa tutustua käyttöehtoihin. Käyttämällä palvelua
Asiakas vahvistaa lukeneensa, ymmärtäneensä ja hyväksyvänsä käyttöehdot ja sitoutuvansa noudattamaan niitä.
7.2. Asiakas vakuuttaa tutustuneensa Medics24-palveluun, ymmärtäneensä sen sisällön ja hyväksyvänsä
Medics24-palvelun tarjoamisen sellaisena kuin se on.
7.3. Asiakas vakuuttaa, että hän on oikeustoimikelpoinen, eikä hänen ymmärryskykynsä ole alentunut
esimerkiksi mielenterveyden häiriön, päihtymyksen, lääkityksen tai muun ymmärryskykyyn vaikuttavan syyn
takia. Asiakas vakuuttaa myös lukeneensa, hyväksyneensä ja ymmärtäneensä nämä käyttöehdot.
7.4. Asiakas vakuuttaa myös ymmärtävänsä, ettei Palveluntarjoaja vastaa Asiakkaan omista
toimenpiteistä. Palveluntarjoaja ja Medics24-palvelun kautta konsultaatiopalveluja tarjoavat
terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole vastuussa niistä päätöksistä, jotka Asiakas tekee Medics24-palvelun
käytön kautta terveydenhuollon ammattilaisilta saamiensa neuvojen perusteella. Asiakas vastaa itse
henkilökohtaiseen ja fyysiseen hoitoon hakeutumisesta.
7.5. Palveluntarjoaja ei takaa Medics24-palvelussa tai sen kautta saatavissa olevan tiedon
tarkkuutta, virheettömyyttä, erityistä laatua, laajuutta, soveltuvuutta johonkin erityiseen tarkoitukseen
tai luotettavuutta. Palveluntarjoaja ei takaa, että Medics24-palvelu olisi jatkuvaa, reaaliaikaista tai
toiminnaltaan virheetöntä. Palveluntarjoaja ei takaa tiedon pysyvyyttä eikä vastaa Medics24-palvelun
mahdollisesta viivästyksestä, muuttumisesta tai katoamisesta aiheutuvista vahingoista.
7.6. Palveluntarjoaja, sen työntekijät ja Medics24-konsultaatiopalveluita tarjoavat
terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole vastuussa mistään välittömästä tai välillisestä henkilö-, esine-
tai varallisuusvahingosta, joka johtuu Medics24-palvelusta tai sen käytöstä taikka siitä, ettei Medics24-
palvelu ole ollut käytettävissä taikka mistään vahingosta tai menetyksestä, joka johtuu palvelun kautta
saadusta tiedosta, hoidosta tai diagnoosista (saamatta jääneet tulot, rikkoutuneet esineet, kuolema ja
fyysinen vamma mukaan lukien).
7.7. Kaikissa tapauksissa Palveluntarjoajan vastuu Medics24-palveluun liittyen rajoittuu uuden
maksukoodin tarjoamiseen ja jos pakottavasta lainsäädännöstä johtuu muuta, pienimpään lain mukaan
mahdolliseen summaan.
7.8. Kaikissa tapauksissa terveydenhuollon ammattilaisten vastuu rajoittuu hoitosuhteeseen
sovellettavan pakottavan lain mukaan pienimpään mahdolliseen summaan.
7.9. Asiakas on vastuussa Palveluntarjoajalle, terveydenhuollon ammattilaiselle tai sivulliselle
aiheuttamastaan välillisestä ja välittömästä vahingosta, mikäli Asiakas aiheuttaa vahingon tahallaan tai
piittaamattomuudella taikka antamalla tietoisesti väärää tai harhaanjohtavaa tietoa.
8. Muut ehdot
8.1. Palveluntarjoaja hyödyntää alihankkijoita Medics24-konsultointipalvelun tuottamisessa ja se
voi hyödyntää Medics24-palvelun tietojärjestelmän toimittamiseen alihankkijaa. Palveluntarjoajan vastuu
Asiakkaalle Medics24- palvelun tarjoamisesta määräytyy tämän sopimuksen ja voimassa olevan pakottavan lain
mukaisesti.
8.2. Jos jokin käyttöehtojen ehdoista osoittautuu pätemättömäksi, kaikki muut ehdot jäävät voimaan
mahdollisimman laajasti alkuperäisessä muodossaan.
8.3. Puuttumattomuutta sopimusrikkomukseen ei tule tulkita oikeudenmenetykseen johtavaksi
passiivisuudeksi eikä se rajoita Palveluntarjoajan mahdollisuutta puuttua rikkomuksiin myöhemmin eikä
mahdollisuutta puuttua myöhempiin rikkomuksiin.
8.4. Medics24-tietojärjestelmään ja sen käyttöön sovelletaan Suomen lakia.
Medics24-konsultointipalveluun sovelletaan Suomen lakia ja potilasvahingot käsitellään ja korvataan
potilasvahinkolain (585/1986) mukaisesti, ellei paikallisesta pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.
8.5. Medics24-konsultointipalvelussa syntyvä hoitosuhde on Asiakkaan ja terveydenhuollon
ammattilaisen välinen suhde ja siihen sovelletaan Medics24-palvelun käyttöehtojen lisäksi paikallisesta
pakottavasta lainsäädännöstä johtuvia sääntöjä.
8.6. Terveydenhuollon ammattilainen on jokaisen konsultaation alussa velvollinen ilmoittamaan
sijaintivaltionsa. Terveydenhuollon ammattilainen, joka on käytettävissä Medics24-konsultaatiopalvelussa,
voi toimia mistä valtiosta tai miltä alueelta tahansa. Jos pakottavasta laista niin johtuu,
Medics24-konsultointipalveluun sekä potilasvahinkojen korvaamiseen voidaan soveltaa terveydenhuollon
ammattilaisen sijaintivaltion kansallista lakia.
8.7. Medics24-palvelua koskevat riidat ja erimielisyydet ratkaistaan Suomessa Suomen lain
mukaisesti, jollei pakottavasta laista muuta johdu.
8.8. Osapuoli ei vastaa viivästyksistä, virheistä tai vahingosta, joka on aiheutunut osapuolen
vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta syystä, jota ei olisi kohtuudella voinut ennakoida ja ottaa
huomioon. Tällainen pakottava este on esimerkiksi viestintäteknologian infrastruktuurin vahingot, yleislakko
ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden lakko. Osapuolen on kuitenkin ilmoitettava esteestä Palvelun käytön
yhteydessä ja ryhdyttävä kohtuudella vaadittaviin toimenpiteisiin todennäköisten vahinkojen estämiseksi.
Osapuolen tulee toimia sopimuksen edellyttämällä tavalla, kun ylivoimainen este lakkaa.